משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    מהירות מופרזת בקרב נהגים צעירים

    העונש המוטל על נהגים חדשים בגין נהיגה במהירות מופרזת הוא חמור גם אם חרגו במעט מן המהירות המרבית המותרת. נהג חדש אשר חורג עד 25 קמ"ש בתוך העיר ועד 20 קמ"ש מחוץ לעיר, יקבל קנס על-סך 250 ₪ ולא יצבור נקודות רישוי.

    מהירות מופרזת בקרב נהגים צעירים

    הפתעה לא נעימה עלולה לחכות לנהג כאשר יגיע לחדש את רישיונו ואז יגלה כי עליו לעבור מבחן תיאורטי. במידה ויעבור את המבחן, אומנם יחודש רישיונו אך הוא יישאר בסטאטוס של נהג-חדש לשנתיים נוספות.

    תוכן עניינים

    מיהו נהג חדש?

    נהג חדש הוא מי שהוציא רישיון נהיגה בשנתיים האחרונות, במידה ולא היה בידיו רישיון לרכב מנועי. בנוסף, הנהג מחויב לנהוג ברכב מנועי (למעט אופנוע, טרקטורון וטרקטור) כאשר במושב לצידו יושב מלווה בחודשיים הראשונים מיום קבלת רישיון הנהיגה.

    מלווה הוא אדם מעל לגיל ,24 אשר יש לו רישיון בתוקף לאותו סוג, למעלה מחמש שנים, או שלוש שנים אם מלאו לו 30 שנים.

    ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים אומרים כי ביצוע עבירות תנועה נפוץ בצורה בולטת בקרב נהגים צעירים.

    על-פי נתוני הרשות, ב-71% מהתאונות הקטלניות שבהן היו מעורבים נהגים שגילם עד 24, יוחסה לנהג הצעיר עבירת תנועה בזמן התאונה. זאת, לעומת שיעור של 45% בתאונות קטלניות שבהן היו מעורבים נהגים בגילאי 25 עד 64.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      עבירת מהירות מופרזת נפוצה במיוחד בקרב נהגים חדשים

      לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עבירת הנהיגה במהירות מופרזת שכיחה במיוחד בקרב נהגים צעירים, ומעורבותם בתאונות אף גבוהה מחלקם היחסי באוכלוסיית הנהגים.

      "שכיחותה של עבירת המהירות המופרזת כגורם לתאונות קטלניות וקשות, גבוהה יותר אצל נהגים צעירים מאשר אצל נהגים מבוגרים: מהירות מופרזת נרשמה כגורם המעורב ב-33% מכלל התאונות הקטלניות שבהם היו מעורבים נהגים שגילם עד 24, לעומת 7% בלבד אצל נהגים שגילם 25 עד 64".

      מהירות מופרזת נרשמה כגורם המעורב ב-33% מכלל התאונות הקטלניות

      מהירות מופרזת בקרב רוכבי אופנוע חדשים

      קבוצת הגיל הפגיעה ביותר בקרב רוכבי אופנוע היא צעירים (עד גיל 24). מעורבות רוכבי אופנוע צעירים בתאונות דרכים חמורות גבוהה יותר מזו של יתר קבוצות הגיל, הן במספר האבסולוטי והן בשיעורם היחסי במצבת רוכבי האופנוע.

      חומרת עבירת המהירות המופרזת

      יש לציין כי עבירות המהירות המופרזת מופיעות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה מה שהופך אותן להיות מסוכנות באופן כללי, ואף יותר כאשר מדובר בנהג חדש.

      דעות חלוקות בעניין המהירות המופרזת

      יש לציין כי יש החולקים עם קביעותיהם של אנשי הרשות ואגף התנועה. מומחי תחבורה רבים טוענים כי תרומתה האמיתית של עבירת המהירות לגרימת תאונות דרכים, נמוך מנתונים אשר מציגה המשטרה.

      המומחים טוענים כי, חלק ניכר מעבירות המהירות נובע מ"מהירות מופרזת ביחס לתנאי הדרך". לטענתם, עבירה זו כמעט בלתי אפשרית לאכיפה, ויכולות להיות לה סיבות רבות, כגון, תשתית לקויה, שיקול דעת מוטעה מצד הנהג או תנאי מזג אוויר.

      מהי מהירות מופרזת?

      בשטח עירוני:

      ‎0-20 קמ"ש מעל המותר – ברירת משפט (כלומר, קנס כספי) – ‎250 ש"ח.

      ‎21-30 קמ"ש מעל המותר – ברירת משפט – ‎750 ש"ח.

      ‎31 קמ"ש ומעלה מעל המותר – הזמנה לדין.

      בשטח בין עירוני

      ‎0-25 קמ"ש מעל המותר – ברירת משפט – ‎250 ש"ח.

      ‎26-40 קמ"ש מעל המותר – ברירת משפט – ‎750 ש"ח.

      ‎41 קמ"ש מעל המותר ומעלה – הזמנה לדין.

      חשוב לדעת כי, כי בכל מקרה של הזמנה למשפט, משטרת ישראל יכולה לשלול את רישיון הנהיגה של הנהג ל- ‎30 יום מיידית. מדובר בשלילה מנהלית המונעת מנהג מסוכן להמשיך לנהוג.

      מהירות מופרזת - שאלות נפוצות

      מהי "נהיגה במהירות מופרזת"?

      "נהיגה במהירות מופרזת" היא כל נהיגה במהירות שהיא מעבר למהירות המותרת בכביש. מהירות נחשבת ל"מופרזת" בהתאם לכל כביש, לסוגו ולתנאי הדרך. לדוגמא, נהיגה במהירות 35 קמ"ש ברחוב צר למדי, יכולה להיחשב לנהיגה במהירות מופרזת, אך נהיגה במהירות שכזו בכביש מהיר, כלל לא נחשבת לנהיגה במהירות מופרזת. מכל מקום, נהיגה במהירות מופרזת עשויה לגרום נזק הן לדרך – בין אם לרכוש שבה (כלי רכב, רמזורים, תמרורים וכדומה) ובין אם למשתמשים בה (נהגים נוספים והולכי רגל), והן לנהג עצמו.

      מהם העונשים בגין נהיגה מהירות מופרזת?

      אדם הנוהג במהירות 20 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית, או במהירות 25 קמ"ש מעל המותר בדרך שאינה עירונית, צפוי לקבל קנס בסך 250 ש"ח.
      העונש בגין נהיגה במהירות 21-30 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית או במהירות 26-40 קמ"ש מעל המותר בדרך שאינה כזו, הוא תשלום קנס בסך 750 ש"ח ורישום 8 נקודות חובה.
      אדם הנוהג במהירות 31-40 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית או במהירות 41-50 קמ"ש בדרך לא עירונית, צפוי לקבל קנס בסך 1500 ש"ח, ונרשמות 10 נקודות לחובתו.
      נהיגה במהירות 41 קמ"ש או יותר בדרך עירונית, או במהירות 51 קמ"ש או יותר בדרך שאינה כזו – מובילה לזימון למשפט ולרישום 10 נקודות חובה.

      האם מהירות מופרזת נפוצה יותר בקרב נהגים צעירים מאשר בקרב נהגים שאינם כאלה?

      כן. נהגים צעירים נוהגים במהירות מופרזת יותר מאשר נהגים שאינם צעירים: בשליש מתאונות הדרכים שבהן היו מעורבים נהגים צעירים, הייתה מעורבת מהירות מופרזת – בעוד שגורם זה היה מעורב רק ב-7% מהתאונות שבהן היו מעורבים נהגים בני 25 עד 64, כך לפי נתוני הרשות למלחמה בתאונות דרכים. כמו כן, נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים באופן הגבוה יותר מחלקם היחסי באוכלוסיית נהגי ישראל.

      כיצד ניתן לאכוף עבירות נהיגה במהירות מופרזת?

      ישנן כמה דרכים לאכיפת עבירות נהיגה במהירות מופרזת. ראשית, נוכחותם של שוטרים בחלק גדול מכבישי ישראל. דרך נוספת, המקובלת מאוד בשנים האחרונות, היא הצבת מצלמות "א3" בכבישים רבים. בנוסף לעבירות מהירות, מצלמות אלה אוכפות עבירות נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית וכן ברמזור אדום. למצלמות "א3" יש קשר ישיר עם מרכז בקרה, אשר מפענח את התצלומים מאותם כבישים, דבר המאפשר לאתר את מספרי הרכבים ואת בעליהם, ולשלוח לאחרונים דוחות לתשלום קנסות או להזמינם למשפט.

      *אין באמור לעיל ובאתר משפט תעבורה – Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף