משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    נהג חדש: זה מה שצפוי לך אם תיתפס נוהג במהירות מופרזת

    נהיגה במהירות הגבוהה מהמותר, מעלה באופן מובהק את הסיכוי לתאונת דרכים קטלנית. נהיגה בהתאם לתנאי הדרך, הראות ומזג האוויר, חיונית לשם שמירה על ביטחון הנוסעים ברכב.

    נהג חדש: זה מה שצפוי לך אם תיתפס נוהג במהירות מופרזת

    ממחקרים שנעשו עולה כי מעורבותם של נהגים חדשים בתאונות דרכים הנגרמות בשל מהירות מופרזת, גבוהה מחלקם היחסי באוכלוסיית הנהגים.

    תוכן עניינים

    כמעט 9% מכלל תאונות הדרכים שבהן מעורבים נהגים חדשים, נגרמות כתוצאה מנהיגה במהירות מופרזת.

    מהי הגדרת "נהג חדש"?

    פקודת התעבורה קובעת כי נהג חדש הוא "מי שניתן לו רישיון נהיגה ולא היה בידו קודם רישיון נהיגה… יהיה נהג חדש למשך שנתיים מיום מתן הרישיון כאמור".

    הגדרת נהג חדש אינו תלויה בגיל הנהג אלא רק במשך תקופת קבלת הרישיון שלו. ומיהו "נהג חדש צעיר"? נהג שטרם מלאו לו 24 שנים וזקוק לליווי במשך חצי שנה.

    נהג חדש: מה צפוי לך אם תיתפס נוהג במהירות מופרזת?

    חשוב לדעת כי פקודת התעבורה הגדירה בתוספת השלישית לפקודה, רשימה של עבירות תנועה שאם הוגש כתב אישום נגד נהג חדש שנהג במהירות או בגין אחת מהעבירות הללו, תוארך תקופת היותו נהג חדש עד תום ההליכים המשפטיים. בין העבירות המופיעות בתוספת השלישית:

    1. נהיגה ללא רישיון
    2. אי ציות לרמזור ואי מתן זכות קדימה

        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      • נהיגה במהירות מופרזת העולה על המותר – נהג חדש שנתפס נוהג במהירות העולה על 25 קמ"ש בתוך העיר ו-20 קמ"ש מחוץ לעיר – בנוסף לסנקציות שיפורטו להלן, "יזכה" הנהג בקנס של 250 ש"ח
      • חציית מסילת ברזל בדרך לא סלולה
      • עקיפה שלא כחוק

      לענייננו, נהג חדש שנתפס נוהג במהירות מופרזת, עלול לגלות כי בבואו לחדש את רישיון הנהיגה שלו, הוא יחויב לעבור מבחן תאורטי ומבחן מעשי בשנית.

      גם לאחר שיעבור בהצלחה את המבחנים, רישיון הנהיגה שיונפק לו יהיה מוגבל לשנתיים נוספות והוא יוגדר כ"נהג חדש" למשך אותן שנתיים, על כל ההגבלות הכרוכות בכך.

      בנוסף לחיוב לגשת לבחינות שנית, נהיגה במהירות מופרזת עלולה לגרור גם קנס, נקודות ושלילית רישיון.

       נהג חדש, קיבלת דו"ח על נהיגה מופרזת. האם לרוץ לשלם את הדו"ח?

      חשוב לזכור כי תשלום קנס בגין עבירת תנועה היא כהודאה באשמה. לכן אם נהג חדש מקבל דו"ח תנועה, ומשלם אותו, הוא עלול להיות חשוף לסנקציות החמורות המוטלות על נהג חדש שהואשם בעבירה המנויה בפרק השלישי.

      אם הנהג החדש לא ישלם את הקנס אלא יבקש להישפט, טוב יעשה אם יתייעץ או יהיה מיוצג בידי עו"ד תעבורה שכן אין מדובר בתשלום קנס בלבד, אלא בעמידה מחודשת בבחינה תאורטית ומעשית והארכה משמעותית של תקופת סטטוס "נהג חדש".

      נהג חדש: זה מה שצפוי לך אם תיתפס נוהג במהירות מופרזת – ולא תהיה מיוצג בידי עו"ד

      עבירת תנועה היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין. גם כאן, ובמיוחד כאשר הנאשם הוא נהג חדש, מומלץ ורצוי להיות מיוצג בידי עו"ד המתמחה בדיני תעבורה, זאת מהסיבות הבאות:

      1. כאשר מדובר בעבירה מסוג נהיגה מופרזת, ההרשעה מתבססת בדרך כלל על אמצעים אלקטרוניים:
      • מצלמת עמוד
      • אקדח לייזר ממל"ז
      • מכשיר דבורה – מכשיר מדידה מבוסס רדאר המשמש למדידת מהירות כלי רכב ואינו מחייב קשר עין עם הרכב הנמדד. המכשיר הוכר כאמין ע"י בתי המשפט ולכן מבחינת הנהג, זהו המכשיר ה"מסוכן" ביותר.

      יחד עם זאת, לכל המכשירים ישנן נקודות תורפה, ועו"ד תעבורה טוב יידע לשאול את השאלות הנכונות, ואם ישנם כשלים, למצוא אותם, לדוגמה:

      • מכשיר הדבורה לא עבר בדיקות מעבדה אחת לחצי שנה
      • מפעיל הדבורה לא עבר הכשרה מתאימה
      • ההפעלה נעשתה בתנאי מזג אוויר קשים
      • אקדח הלייזר לא היה מכויל
      • הרכב הנמדד לא נמצא בקו ישיר לאקדח הלייזר
      • קווי מתח גבוה עלולים לשבש את תקינות מצלמות העמוד
      • תחזוקת מצלמות העמוד הייתה לקויה

      כל אחת מהטענות הללו מטילה ספק באמינות הראיה המרכזית של התביעה. כידוע במשפט פלילי נטל הראיה מונח כולו על כתפי התביעה וכל הטלת ספק כזו, יכולה להוציא את הנאשם זכאי!

      1. הכרת סדרי הדין הנוהגים במשפט הפלילי, חיונית כדי לצלוח אף משפט תעבורה. למשל, אם נאשם מודה באשמה, בית המשפט גוזר את דינו.הנאשם שאינו בקי בדקויות דיני התעבורה סבור כי הודה בעבירה פחותה, אולם עלול למצוא עצמו מחויב בעונשים חמורים הנגזרים מעצם היותו נהג חדש.לו היה הנאשם מיוצג בידי עו"ד, סביר שזה היה מייעץ לו שלא להודות או לדאוג לכך שיגיע להסדר טיעון מקל עם התביעה על ענישה מופחתת כגון קנס, רישום נקודות כד', כתחליף לשלילת רישיון ולחובת מעבר בחינות בפעם השנייה.

      ובקצרה: נהג חדש, זה מה שצפוי לך אם תיתפס נוהג במהירות מופרזת: קנס, שלילת רישיון, נקודות והחמור ביותר – עמידה מחודשת במבחני הרישוי לנהיגה והארכת תקופת סטטוס "נהג חדש".

      עבירת מהירות מופרזת נמנית על העבירות המנויות בפרק השלישי, עבירות שאם נהג חדש מואשם בהם, הוא צפוי לעונשים לעיל.

      לכן חשוב בכל כתב אישום בגין עבירת תנועה, ובמיוחד לנהג חדש, להתייעץ או להיות מיוצג בידי עו"ד תעבורה אשר יידע לנסות ולערער את ראיות התביעה, אם בטענות פרוצדורליות ואם בטענות על כשירות המכשור האלקטרוני שעליו התבססה התביעה. זכרו כי נטל הראיה על התביעה!!

      *אין באמור לעיל ובאתר משפט תעבורה – Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף