משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    מהירות מופרזת והמין הנשי

    מהירות מופרזת והמין הנשי

    תוכן עניינים

    מהירות מופרזת – מכת מדינה?

    מהירות מופרזת נחשבת כיום כ"מכת מדינה", זוהי תופעה שכיחה במדינת ישראל וגורם מספר אחד לתאונות דרכים קטלניות.

    מנתונים שפרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי מהירות מופרזת "אחראית" לחלק ניכר מהתאונות (60% מהתאונות נגרמות עקב מהירות מופרזת).

    לפיכך, נשאלת השאלה, האם למכת המדינה הזו אחראים שני המינים באותה מידה או שמא נשים לא חוטאות בעבירת מהירות מופרזת?

    נהוג לחשוב שהמין הנשי זהיר יותר מהמין השני, נשים הן אחראיות יותר בעוד שגברים נוהגים להיות יותר אימפולסיביים ופזיזים.

    נשים לוקחות דברים ברצינות רבה יותר, לעומת זאת, גברים פחות שקולים ורק רוצים לספק את צרכיהם במהירות.

    לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ארבעים אחוז מהנוהגים בכביש (בעלי רישיון נהיגה) הינן נשים.

    כלומר חלקן של הנשים בקרב הנוהגים בישראל דומה לחלקם של הגברים. אך האם נשים נוטות להיות מעורבות פחות מגברים בתאונות דרכים?

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      נשים נוהגות בזהירות

      מחקרים שנערכו לאחרונה מעידים על כך שנשים מאופיינות בנהיגה זהירה יותר מאשר גברים, הערכה זו מתבטאת במעורבותן הנמוכה של יותר באופן משמעותי בתאונות דרכים קשות וקטלניות.

      הרשות המרכזית לסטטיסטיקה בדקה את מעורבותן של נשים וגברים בתאונות דרכים, תאונות רכב, תאונת אופנוע וכו' לפי חומרת התאונה ומצאה כי מתוך כלל תאונות בשנה מסוימת,

      רק ב- 15% מכלל התאונות הקשות היו מעורבות נשים נוהגות.

      כמו כן, התברר כי גברים ביצעו יותר עבירות מאשר נשים במיוחדת עבירת מהירות מופרזת וסטייה מנתיבים ללא האטה או אזהרה על כך.

      המסקנה היא שגברים יותר אגרסיביים בכבישים מאשר נשים. ייתכן שהסיבה לכך שנשים נוהגות בזהירות ולאט יותר בכבישים נעוצה בפחד מתאונות דרכים בעקבות מהירות מופרזת.

      מהירות מופרזת – הסיבה העיקרית לתאונות

      אין זה סוד כי מהירות מופרזת היא "הרוצח מספר אחד" בכבישי ישראל. מהירות מופרזת היא גם גורם עיקרי בתאונות הנגרמות בגלל שלל סיבות אחרות כמו סטייה מנתיב, אי מתן זכות קדימה, התעלמות מתמרור או רמזור וכדומה.

      סביר להניח כי נהג אשר מאבד שליטה במכונית, מבצע עקיפה לא בטחה, או אינו מציית לתמרורים נהג במהירות מופרזת ובעקבות כך נגרמה התאונה.

      ביצוע עבירות תנועה ובפרט, עבירת מהירות מופרזת, נפוץ במיוחד בקרב נהגים צעירים.

      על פי הנתונים שפרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ברוב תאונות הדרכים הקטלניות היו מעורבים נהגים שגילם עד 24 ולהם יוחסה עבירת תנועה, לרוב מהירות מופרזת אשר גרמה לתאונת הדרכים.

      ניפוץ המיתוס – נשים נוהגות יותר טוב

      ישנו מיתוס בחברה הישראלית כי נשים נוהגות פחות טוב מגברים. אם כן, לפי המחקרים שבוצעו לאחרונה, ניכר כי נשים יותר זהירות בנהיגה, הן לא נוהגות במהירות מופרזת ומעורבותן בתאונות פחותה מאשר מעורבותם של גברים בתאונות.

      בשורה התחתונה- נשים גורמות לפחות תאונות דרכים מאשר גברים.

      כמו כן, ניכר כי לנשים יש יכולת השפעה חיובית על נהגים גברים ונכונות לבטא התנגדות לנהיגה לא בטיחותית, במיוחד כלפי עבירת מהירות מופרזת. על הנשים להשתמש בתכונותיהן על מנת למנוע תאונות דרכים ולמנוע מגברים לנהוג במהירות מופרזת בכבישים.

      נשים יכולות להשתמש באפקט הממתן על נהיגת גברים, זאת באמצעות העצמת תפקידן כמתנגדות פעילות לנהיגה מסוכנת ובפרט- מהירות מופרזת המהווה את הגורם השכיח ביותר לתאונות דרכים.

      פעילותן של נשים במערך הנהיגה עשויה לסייע בשיפור דפוסי הנהיגה של הגברים ואף לעודד גישה בטיחותית יותר כלפי נהיגה זהירה ובטוחה, ובכך למנוע תאונות דרכים.

      בנוסף, שילוב משמעותי של נשים כנהגות או כמלוות של נהגים צעירים עשוי להפחית את מספר התאונות ולשנות את דרכי הנהיגה של הדור הצעיר.

      כיצד נשים יכולות לסייע במיגור עבירת מהירות מופרזת?

      נשים רואות את עצמן יותר כנהגות אחראיות, בעוד שגברים רואים עצמם יותר כנהגים אימפולסיביים. לכן גברים יותר אגרסיביים מנשים בכבישים ונשים נתפסות פחות בעבירת מהירות מופרזת.

      יש למנף את עובדת היותן של הנשים כזהירות יותר בכביש לצורך הדרכה ולווי של נהגים צעירים. כמו כן על נשים הן כנוסעות והן כנהגות להשתמש ב"כוחן" ובהשפעתן על גברים- נהגים בעזרת הדרכים הבאות:

      א. להעיר כאשר עוברים את המהירות המותרת.

      ב. לסרב לנסוע ברכב כאשר הנהג נוהג במהירות מופרזת.

      ג. לקחת את ההגה לידיים כאשר הנהג אינו כשיר לנהוג.

      ד. להסביר לנהג על ההשלכות של נהיגה במהירות מופרזת.

      לסיכום – נהיגה טובה יותר

      כפי שנראה מהמחקרים נהגים גברים, בעיקר צעירים, נוטים לנסוע במהירות מופרזת ולכן הסיכוי של גברים להיות מעורבים בתאונות בכלל ובתאונות קטלניות בפרט גבוה מאשר לנשים.

      נשים בתור המין השקול יותר צריכות להשתמש ביתרונותיהן ולנסות לשנות את דפוסי הנהיגה בישראל ובכך למנוע את תאונות דרכים קטלניות אשר נגרמות עקב מהירות מופרזת.

      *אין באמור לעיל ובאתר משפט תעבורה – Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף