משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    מושגי יסוד בתעבורה: פסילה מנהלית, מהירות מופרזת ונהיגה בשכרות

    דיני תעבורה הם חלק בלתי נפרד מחיי ציבור הנהגים בישראל. במאמר זה אנו מבארים מונחים מרכזיים מדיני התעבורה אשר חובה להכירם. פסילה מנהלית משמעותה שלילת רישיון הנהיגה לתקופה מסוימת, מיד נבין כיצד זה נעשה.

    מושגי יסוד בתעבורה: פסילה מנהלית, מהירות מופרזת ונהיגה בשכרות

    מהירות מופרזת היא אחת מעבירות התעבורה הנפוצות ביותר וחשוב לעמוד על קנקנה. נהיגה בשכרות זו עבירת תעבורה מן החמורות ביותר ולגביה נעשה שינוי חקיקיתי משמעותי מאוד אותו נסקור בהמשך הדברים.

    תוכן עניינים

    פסילה מנהלית

    ישנן עבירות תעבורה מסוימות אשר בגינן יכול שוטר לשלול את רישיון הנהיגה של נהג וזאת ללא שניתנת לנהג אפשרות להתגונן טרם הפסילה.

    אחת מעבירות התעבורה הללו היא מהירות מופרזת, אותה נסקור בהמשך. חומרתה של פסילה מנהלית משתנה על פי חומרת העבירה כדלקמן:

    1. פסילת רישיון בת 30 יום – פסילה מנהלית מינימאלית תהא לתקופה של 30 יום והיא ניתנת בגין עבירות תנועה קלות יחסית כגון אי מתן זכות קדימה וכן בגין מהירות מופרזת.

    2. פסילת רישיון בת 60 יום – פסילה מנהלית חמורה יותר, בת 60 יום יכולה להינתן במקרה שהתרחשה תאונת דרכים ובה נזקי רכוש בלבד ולא נגרם מותו של אדם.

    3. פסילת רישיון בת 90 יום – כאשר מדברים על פסילה מנהלית של 30 או 60 יום, ישנו שיקול דעת לשוטר האם לפסול רישיון או אם לאו.

    פסילה מנהלית בת 90 יום ניתנת כאשר התרחשה תאונת דרכים קטלנית אשר גרמה למותו של אדם. במקרה שכזה, החוק לא מאפשר לשוטר להפעיל שיקול דעת ועליו לפסול את רישיונו של הנהג.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      נהג אשר קיבל פסילה מנהלית, רשאי להגיש בקשה לביטולה. למותר לציין כי בקשה שכזו מוכרחה להיות מנומקת היטיב ובעלת טיעוני הגנה מבוססים.

      בית המשפט ישקול את ביטולה של פסילה מנהלית בתנאי שיתרשם כי הנהג אינו מהווה סכנה לציבור. על החלטת בית המשפט לתעבורה ניתן להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי.

      מהירות מופרזת

      מהירות מופרזת זו אחת מעבירות התעבורה השכיחות ביותר. מצד אחד, נחשבת עבירה זו כעבירה קלה יחסית ומצד שני, מהירות מופרזת ברמה מסוימת עלולה לגרום לתאונת דרכים קשה ביותר.

      החוק קובע את המהירות המותרת המקסימאלית של כל דרך עבור כל סוג רכב כאשר נהיגה במהירות שהנה מעל למהירות המותרת היא כמובן מהירות מופרזת.

      הנוהג בדרך עירונית במהירות של עד 20 קמ"ש מעל המהירות המותרת או עד 25 קמ"ש בדרך בין עירונית, ישלם קנס על סך של 250 ₪.

      נהיגה במהירות מופרזת עד 30 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית ועד 40 קמ"ש בדרך בין עירונית תעלה לנהג בקנס של 750 ₪.

      במקרים של מהירות מופרזת מעל 30 או 40 קמ"ש בהתאמה, יקבל הנהג הזמנה לדין ואין המדובר עוד בעבירת קנס. מהירות מופרזת שכזו יכולה להיות מלווה גם בשלילת רישיון ופסילה זו היא פסילה מנהלית, כאמור לעיל.

      נהיגה בשכרות

      נהיגה בשכרות זו עבירת תנועה חמורה ביותר, אם לא החמורה מכל, בעיניהם של המחוקק ובתי המשפט. ראייה לכך ניתן למצוא בעובדה כי לפני מספר שנים קבע המחוקק כי מי שיורשע בעבירה של נהיגה בשכרות, יקבל פסילת רישיון של מינימום שנתיים.

      בתי המשפט עומדים לצדו של המחוקק במלחמה כנגד נהיגה בשכרות ומחמירים בגזרי דין של עבירה זו.

      כתב אישום בגין נהיגה בשכרות מוגש כנגד נהג על בסיס בדיקת שכרות שנערכה לו על ידי שוטר. ייתכן שהמדובר בבדיקת דם אך לרוב מדובר בבדיקת נשיפה על ידי מכשיר הינשוף.

      טרם שימוש במכשיר הינשוף ועריכת הבדיקה, מחויב שוטר לבצע בדיקת מאפיינים לנהג. מטרתה של זו היא לבחון את התנהגותו של הנהג ולהבין האם הוא נמצא בשליטה או אם לאו.

      המסרב לבדיקת שכרות דינו, ברובם המכריע של המקרים, כמי שהורשע בנהיגה בשכרות. בית המשפט אינו מייחס חפות לנהג אשר סירב באופן בלתי מוצדק לערוך בדיקת שכרות אלא חזקה על המסרב כי הוא נהג בשכרות.

      פסילה מנהלית, מהירות מופרזת ונהיגה בשכרות – סיכומם של דברים

      לאור כל האמור לעיל, אנו יכולים להבין כעת מהי פסילה מנהלית, באילו מקרים היא רלוונטית והשוני שבחומרתה על פי טיב העבירה.

      כמו כן, הובהר מהי עבירה של מהירות מופרזת ומהם העונשים שניתנים בגינה. נהיגה בשכרות, כמתואר לעיל, מלווה בכתב אישום נגד נהגים וסקרנו את הנוהל לעניין זה.

      *אין באמור לעיל ובאתר משפט תעבורה – Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף