משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    משפט תעבורה – בדיקת מהירות

    תאונות דרכים הפכו להיות 'מכת מדינה' ומידי יום ביומו אנו שומעים על עוד אבדות בנפש עקב תאונות דרכים.

    משפט תעבורה - בדיקת מהירות

    לנסיעה במהירות מופרזת נודעת משמעות מכרעת לתאונות דרכים והגורמים לה. משטרת התנועה מנסה להילחם בתופעה הקטלנית הזו במגוון דרכים, שחלקן מתבטא בהגבלת מהירות הנסיעה המותרת.

    תוכן עניינים

    לצורך אכיפה נעזרת משטרת התנועה בבדיקות מהירות האומדות את מהירות הרכב, ומסייעות לה ללכוד עברייני תנועה.

    במידה וצג מחשב בדיקת המהירות מראה, כי אותו נהג עבר על המהירות המותרת בחוק, בסמכותו של השוטר – במידה והוא בדרגת פקח ומעלה – לפסול בפסילה מנהלית את רישיונו של הנהג ל-30 יום, בו במקום.

    אולם, חשוב לדעת, בטרם ספיגת הסנקציה העונשית, כי לא תמיד מדדי המהירות הללו אמינים וקבילים, ובמידה ולא הופעלו כראוי, הם אינם משקפים נכונה את המהירות בפועל, ואין לקבלם כראיה.

    מכשירי בדיקת מהירות לסוגיהם:

    הממל"ז – מד מהירות לייזר

    מכשירי הלייזר פועלים בעזרת שיגורה של אלומת לייזר לכיוון רכב נוסע, הלייזר אינו נראה לעיין בלתי אמצעית. על השוטר למקד את אלומת הלייזר במדויק, כך שתתקבע על הרכב הנוסע.

    נקודת הלייזר "פוגעת" ברכב הנוסע, ומודדת את מהירות נסיעתו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      שאלת אמינותו של מכשיר הלייזר הגיעה לפתחו של בית המשפט העליון מספר פעמים. בית המשפט העליון קבע, כי מכשיר הלייזר אמין וראיותיו קבילות,

      אך עם זאת סייג את קביעתו זו בקיומם של תנאים מוקדמים שרק בהתקיימם ניתן יהיה לקבל את תוצאות מד הלייזר כראיה קבילה, והם: בטווח הגדול מ-300 מטר, נקבע, כי מכשיר הלייזר יונח על חצובה, אשר תבטיח את יציבות המדידה.

      עוד נקבע, כי השוטר המפעיל את מד הלייזר ישתמש לצורך כך בעדשה מגדילה ומקרבת. כן נדרש להוכיח כי הכביש לא היה מעוקל או משובש ושמד הלייזר התקבע על הרכב האמור, בלי הפרעה או חציצה.

      להתקיימותם של תנאים אלו קיימת חשיבות מכרעת, שכן בהעדרם ניתן לפסול את הראיה המרשיעה.

      בהקשר זה יש לציין, כי בדיקת הממל"ז אינה מדויקת, ובתי המשפט הכירו בסטייה של כ- 5 קמ"ש, אותם יש להפחית מהמהירות שמופיעה במד הלייזר.

      מצלמות בדיקת מהירות

      לא ניתן שלא להבחין במצלמות הפזורות בצידי הכביש האומדות את מהירות הרכבים ומתעדות מי שמהירות נסיעתו חרגה מהמותר בחוק.

      סרט הצילום הנו סרט צילום רגיל של 35 מ"מ. מצלמות אלו פועלות 24 שעות 7 ימים בשבוע. נהג שייתפס נוהג מעל המהירות המותרת יתועד במצלמות אלו, ויקבל דו"ח תנועה לכתובתו, כפי שמופיעה במשרד הרישוי.

      ממא"ל – מד מהירות אלקטרוני לרכב

      הממא"ל הינה מצלמה המשמשת כמד לבדיקת מהירות. באמצעות הממא"ל ניתן לאתר ולצלם רכבים הנוסעים במהירות מופרזת. הממא"ל אינו מוגבל לרכבים הנעים בסמוך לו, ובאפשרותו לצלם רכבים הנוסעים גם בנתיבים שאינם בקרבתו.

      הוסקאר

      הוסקאר הנו מכשיר המוצב בתוך ניידת המשטרה ובאמצעותו ניתן לאמוד את מהירותו הממוצעת של רכב. המכשיר פועל בזמן נסיעה ואומד את המרחק בין שני עצמים וכך מחשב את מהירות נסיעתם.

      משפט תעבורה – המהירות המרבית המותרת על פי דיני התעבורה

      המהירות המרבית המותרת קבועה בתקנה 54(א) לתקנות התעבורה. ככלל, עבור רוב סוגי הרכבים, המהירות המותרת, בדרך עירונית, הינה 50 קמ"ש.

      בדרך שאינה עירונית, המהירות המותרת, עבור רוב סוגי הרכבים, עומדת על 80 קמ"ש, ובדרך מהירה, המהירות המותרת, היא 110 קמ"ש. עם זאת, בדרך בה מורה תמרור אחרת מהאמור בתקנה, הוראות התמרור גוברות על האמור בתקנות התעבורה.

      משפט תעבורה – המהירות הסבירה

      תקנה 51 לתקנות התעבורה קובעת, כי על הנהג מוטלת חובה כללית לנהוג במהירות סבירה, המוגדרת כך: "לא ינהג אדם רכב אלא במהירות סבירה, בהתחשב בכל הנסיבות ובתנאי הדרך והתנועה בה, ובאופן שיקיים בידו את השליטה המוחלטת ברכב".

      בית המשפט העליון, מפי כב' הנשיא אהרון ברק (כתוארו אז) נדרש להגדרת "המהירות הסבירה", בקובעו, כך: "… נהיגה במהירות סבירה היא מושכלת יסוד של כל אוחז הגה.

      המהירות הסבירה אינה ניתנת להגדרה כמותית מראש, להבדיל מהמהירות המרבית המותרת. המהירות הסבירה נגזרת, בין היתר, מתנאי השטח, תנאי הראות, מזג האוויר, וכו'.

      לא דומה המהירות הסבירה ביום גשום למהירות הסבירה ביום בהיר, ולא דומה המהירות הסבירה בדרך עקלקלה למהירות הסבירה בדרך הישר" (רע"פ 6338/99 ראובן בוחניק נ' מדינת ישראל, תק-על 99(3), 264).

      *אין באמור לעיל ובאתר משפט תעבורה – Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף